Često se adolescencija i pubertet navode kao sinonimi no ta dva pojma označavaju dva različita procesa. Naime, adolescencija je psihosocijalni (psihički) dok je pubertet anatomsko-fiziološki (biološki) fenomen.

 Pubertet je faza koju karakterizira brz tjelesni rast i razvoj te pojava sekundarnih spolnih obilježja koja završava punom spolnom zrelošću i sposobnošću razmnožavanja. Adolescencija predstavlja razdoblje u kojem se jedna životna etapa (djetinjstvo) zamjenjuje drugom (odrasla dob) te se javljaju psihičke promjene koje prate tjelesni razvoj puberteta.

Zbivanja koja se kod adolescenta događaju nerijetko dovode u pitanje sliku koju svaki adolescent ima o vlastitoj ličnosti, osjeća se drugačije nego prije, svjestan je hormonalnog djelovanja te često postoji raskorak između tjelesnog, intelektualnog i socijalnog sazrijevanja. Takvo stanje dovodi do osjećaja zbunjenosti, nelagode, zabrinutosti zbog reakcija okoline na njegove promjene pa je preokupacija estetskim često u prvom planu. Adolescenti često osjećaju da su u centru pažnje te da ih svi kritički prosuđuju tako da vrlo često reagiraju bez razmišljanja o posljedicama. Na socijalnom planu „traže“ se u društvenim skupinama vršnjaka s kojima se poistovjećuju.

Najčešće pogreške roditelja/odgajatelja prema adolescentima:

  • · Ponašanje prema njima kao prema djeci što znači pretjerano zaštićivanje i obavljanje stvari umjesto njih
  • · Ponašanje prema njima kao prema odraslima što često uključuje kritiziranje
  • · Nemogućnost prihvaćanja odvajanja
  • · Projiciranje vlastitih strahova i nesigurnosti

Što adolescenti očekuju od roditelja/odgajatelja?

  •  Interes i pomoć kada je trebaju
  •  Razumijevanje i slušanje bez kritiziranja
  •  Pokazivanje ljubavi
  • Prihvaćanje i podršku
  • Povjerenje i očekivanje najboljeg
  • Iskazivanje zadovoljstva i smisla za humor

dr. Domagoj Štimac, spec. psihijatar, subspec. dječje i adolescentne psihijatrije

Print Friendly, PDF & Email