Školski praznici pružaju mogućnost da obitelj provede više vremena zajedno te da roditelji poboljšaju pozitivnu komunikaciju i odnos s djecom. Mnogi roditelji približavanje školskih praznika mogu smatrati stresnim – kada pomisle da će djeci trebati osmisliti aktivnosti i zabavu. Neka istraživanja u zapadnim zemljama pokazala su da se oko dvije trećine djece ne slaže s roditeljima oko toga što je kvalitetno provedeno vrijeme. Roditelji koji imaju mnogo obaveza, kuhanje ili gledanje televizijskih programa u istoj sobi s djetetom mogu smatrati kvalitetno provedenim zajedničkim vremenom. Iz dječje perspektive, kvalitetno provedeno vrijeme uključuje direktnu i nepodijeljenu pažnju roditelja. Može se reći da bi to vrijeme trebalo omogućiti razgovor o značajnim temama i korisne zajedničke aktivnosti.
Ponekad je teško pronaći «pravo» vrijeme koje ćemo provesti s djecom. Kako djeca odrastaju to postaje sve teže s obzirom na njihove školske i izvanškolske aktivnosti. Roditelji često očekuju da djeca budu dobro raspoložena baš onda kada isplaniraju posebne obiteljske događaje i aktivnosti, ali to nije uvijek tako. Osim zajedničkih aktivnosti, kvalitetno vrijeme s djecom predstavlja i kvalitetna komunikacija. Uzmite vrijeme samo za razgovor s djecom. To je važno za izgrađivanje otvorenog i poštenog odnosa, a također stvara atmosferu u kojoj su djeca slobodna započeti bilo koju temu. Osim što govorite djetetu, sjetite se poslušati što ono ima reći. Potaknite dječju znatiželju i interese tako što ćete ispitivati mnogo «Zašto?» i «Kako?» pitanja. Ovo pomaže djeci da nauče izražavati svoje misli i osjećaje. Dopustite djeci da govore o sebi, o tome što vole činiti, o svojim brigama. To će pomoći u izgrađivanju atmosfere povjerenja i prihvaćanja.
Evo nekoliko ideja za obiteljske aktivnosti tijekom školskih praznika:
Održite «olimpijske igre» u krugu obitelji i prijatelja. Tražite od djece da odluče koje igre će se igrati, te da naprave olimpijske medalje. Upriličite i svečanost proglašenja, te proslavite uz roštiljanje.
Posjetite aerodrom i promatrajte avione kako slijeću i uzlijeću.
Napravite grb svoje obitelji.
Ispecite i dekorirajte neke nove i neobične kolače.
Pročitajte lokalne novine koje objavljuju aktivnosti i događanja tijekom školskih praznika.
Nekoliko savjeta za poboljšanje kvalitete komunikacije djece i roditelja:
okupite se uz obrok – daje mogućnost da članovi obitelji razmjenjuju novosti; to je vrijeme kad roditelji mogu slušati svoju djecu, dati im savjet i podršku
čitajte djeci – istraživanja pokazuju da razvija kod djece interes za znanje i stimulira razvoj govora i jezika. Također pomaže povećanju pažnje i koncentracije te znatiželje.
obavljajte zajedno kućne poslove – davanje kućnih zadataka je vrlo produktivan način za podučavanje odgovornosti kod djece. Ako neke roditelji rade zajedno s djecom to pomaže razvoju vrijednosti timskog rada i dobre komunikacije
obiteljski hobi – aktivnosti kao što su kuhanje, izrađivanje predmeta, pecanje ili biciklizam su odličan način za kvalitetno provođenje vremena s djecom.
igrajte se – roditelji trebaju dati prednost društvenim igrama s djecom ispred dugih sati gledanja TV programa
povremeno planirajte obiteljski izlazak – pripremite piknik, posjet mjesnom parku, vožnju biciklom, šetnju šumom, posjet zoološkom vrtu ili muzeju
potaknite zajedničke tjelesne aktivnosti – vrlo su važne za razvoj djeteta jer ne jačaju samo tijelo već pomažu u izgrađivanju osobina ličnosti i povećanju motivacije i upornosti.
napravite kalendar «obiteljskog vremena» – budući da mnogi roditelji imaju «dinamičan» radni raspored, vrijeme predviđeno za djecu pada sve niže na listi prioriteta. Napravite kalendar te zajedno s djecom upisujte planirane obiteljske događaje. To će potaknuti i neke kreativne ideje. Svakako se pokušajte držati planiranog.
Roditelji se često pitaju što učiniti kada im dijete kaže da želi prestati pohađati određenu izvannastavnu aktivnost. Je li u redu da prestane? Kada je u redu da prestane? Što učiniti kada se vrati s izvannastavne aktivnosti (za koju je donedavno nagovaralo da ga upišete) i kaže ''Grozno mi je i ne želim više ići tamo!!'' Da li ga u tome podržati i ispisati čim izrazi nezadovoljstvo?
Prijelaz iz osnovne u srednju školu važan je životni događaj, a time i stresan period, kako za djecu, tako i za roditelje. Izbor škole, čime obično i izbor budućeg zanimanja, jedna je od prvih većih i važnijih odluka koju dijete donosi. Odabir škole može biti i izvor brige djetetu, nerijetko i jer su kroz osnovnu školu djeca još vrlo zaigrana te nedovoljno svjesna odgovornosti koja je pred njima, a sve se preklapa i s periodom ulaska u adolescenciju, koji je sam po sebi često buran i zahtjevan.
»Mentalno zdravlje djece i mladih: izazovi i perspektive« naziv je predavanja kojeg je doc. prim. dr. sc. Vlatka Boričević Maršanić, subspecijalistica dječje i adolescentne psihijatrije održala na međunarodnom stručnom skupu "Povezani za dobrobit djece: Multidisciplinarni pristup u dijagnostici i tretmanu traume u djetinjstvu u obiteljskom okruženju" u organizaciji Poliklinike i Grada Zagreba 9. listopada 2020., povodom Svjetskog dana mentalnog zdravlja.