#ostanidoma: Nemamo se čime igrati? Učimo o Uskršnjim običajima i igrama

U carstvu dječjih prava jedno od prava je i ono na slobodu mišljenja, savjesti i vjeroispovjedi. Svako dijete ima pravo slobodno izražavati vjeru ili uvjerenje.

Obitelj je okruženje u kojem se prvotno upoznaju i ostvaruju prava djece. Odgojem djeci prenosimo naša znanja i vrijednosti, poučavamo ih no i pomažemo im u njihovu otkrivanju. Poučavanjem o običajima i uvjerenjima obogaćujemo dječji svijet i podupiremo dječje pravo na slobodu mišljenja, savjesti i vjeroispovjedi. Neovisno o tome koja je djetetova i obiteljska vjera ili uvjerenje, djecu poučavanjem učimo poštovanju, prihvaćanju i uvažavanju bogatstva različitosti.

„Kazivač“: Od nastarijih vremena ljudi pričaju priče

Od najstarijeg vremena, koliko nam je znano, ljudi pričaju priče. Jedna od teorija govori da su se priče pričale već u pećinama te da se od tada nezaustavljivo šire. Sve do pojave pisma, no i potom, priče su se prenosile slušanjem. Prenosio ih je „kazivač“. Kako nisu bile bilježene, pričanje od pričanja razlikovalo se. A kako nisu bile zapisivane svaka je bila drugačija, nova. Koliko vas je puta dijete prekinulo u priči koju ponavljate, ili vas ispravilo jer je primijetilo da ste nešto promijenili.

Pa, krenite pričati. Svako je novo pričanje, novo djelo, drugačije od ijednog prethodnog.

Vrijeme je pred kršćanski blagdan, Uskrs. Ispričajte djetetu koje je značenje riječi Uskrs, kada se slavi, o tradicionalnim pripremama te važnosti toga blagdana za vjernike. Ne propustite upitati dijete što ono zna o Uskrsu. Tijekom poučavanja svakako zajednički možete posegnuti za enciklopedijom ili internetskim sadržajima.

Uz slavlje Uskrsa razvili su se mnogi običaji koji se razlikuju među zemljama u kojima se Uskrs slavi. Istražite običaje u Hrvatskoj no i izvan njezinih granica. Možda ste i sami u nekima od njih sudjelovali, ili sudjelujete. Ukoliko je tome tako, za vrijeme blagdanskog jela potaknite svakog pojedinog člana obitelji da „uskoči u cipele kazivača“. Možete krenuti od najstarijeg. Neka sa vama podijeli priču iz prošlosti, o običajima dok je odrastao, sjećanjima na običaje obitelji, mjesta u kojem je odrastao. Na kraju prepustite kazivanje i djetetu. Neka vam ispriča sjeća li se protekle godine ili neke ranije, načina na koji ste vi ili netko koga poznaje proslavili Uskrs.

„Pisanice“

Bojenje jaja (ili izrada pisanica), djeci je vrlo privlačno, a dio je hrvatske uskršnje tradicije. Nekada su se jaja bojala onime što je domaćinstvima bilo dostupno (korom crvenog luka, špinatom, čađom, ciklom, raznim bobicama, koprivom). I sami možete posegnuti, i pokazati djetetu, jedan od načina takvog ukrašavanja pisanica.

Dijete može ukrašavati i ispuhana jaja koja ćete dobiti tako što ćete iz jaja „ispuhati“ sadržaj. Biti će vam potrebno strpljenje i oprez kako jaje ne biste razbili. Na obje strane jajeta napravite rupu oštrim predmetom. Kada rupe proširite, gurnite kroz njih neki od štapića da biste „razmutili jaje. Sada posao možete prepustiti djetetu dajući mu da pušući u jednu rupu ispuhuje sadržaj. Kada jaje osušite ono je spremno za bojanje.

„Tuckanje“

Neka dijete uzme jedno kuhano jaje i izabere protiv koga će se njime boriti. Supranici jaja tuckaju jedno o drugo vrhovima, a pobjeđuje onaj čije jaje ostaje netaknuto. Pobjednik nastavlja igru birajući novog protivnika.

„Potraga“

Izaberite jaja i sakrijte ih u kućanstvu. Neka ih djeca traže. Igri možete dodati i mapu „sakrivenog blaga“ koju ćete predati djeci prije potrage. Kako biste izbjegli eventualna neugodna iznenađenja(zaboravljena jaja), prebrojite jaja prije sakrivanja.

„Kotrljanje“

Izaberite u kućanstvu prostor za kotrljanje jaja i označite start i cilj. Svaki od sudionika neka odabere svoju pisanicu te klekne na start. Označite početak igre. Pobjednik je onaj koji nosom(ne služeći se ostalim dijelovima tijela), neoštećenu pisanicu dokotrlja do cilja. Ukoliko se tako dogovorite, sudionike možete „naoružati“ štapovima kojima će u uspravnom položaju gurati jaje do cilja. Prazna jaja mogu se gurati i puhanjem kroz slamke. (sjećate li se igre s olovkama koje su se „gurale“ po nacrtanoj stazi na papiru? Slično se može igrati i sa jajima samo prilagodite stazu!)

„Tobogan“

Izaberite u kućanstvu prostor za izradu tobogana od knjiga, jastuka i drugih predmeta te pokušajte napraviti stazu po kojoj je (naravno bez razbijanja) moguće spuštati pisanice. Izazov se krije u izradi što dužeg i strmijeg tobogana.

 „Dodavanje“

Ovu je igra zamišljeno igrati sa sirovim jajima no kada se igra u zatvorenom prostoru, preporuča se upotrijebiti kuhana. Cilj igre je dodavati se jajem što duže, a bez da ispadne na pod. Ukoliko vas je dovoljno u kućanstvo, možete organizirati parove koji će se međusobno nadmetati

“Ples”

Moguće je i plesati. Posložite jaja po podu prostorije i uključite glazbu. Zaplešite uz oprez da ne nagazite jaja. Za više izazova, možete plesati i sa povezom oko očiju”. Pokušajte plesati neki ples u paru spojenih glava, držeći jaje vašim čelima.

„Trk“

Ukoliko u kućanstvu imate dovoljno prostora za, ne nužno trku, već brzi hod, zaigrajte i ovu igru no ponovno izaberite kuhana jaja. Svaki od sudionika neka odabere pisanicu i žlicu u koju će smjestiti pisanicu. Označite start i cilj. Pobjednik je onaj koji se prvi dokopa cilja sa jajem u žlici. Mlađima je dozvoljeno držati žlicu jednom rukom, a starijima zubima. Ako nekome tijekom trke jaje ispadne, vraća se na start i kreće iz početka.

Piše: Tamara Gojković, dipl. socijalni radnik

Ilustrativna fotografija: Katja Fissel/Pixabay.com

Drugi tekstovi autorice:

#ostanidoma: Nemamo se čime igrati? Istražimo djetetovo porijeklo, izradimo obiteljsko stablo

#ostanidoma: Nemamo se čime igrati? Preselimo igre u kuhinju i blagovaonicu

#ostanidoma: 8 igara koje možete igrati s djecom u stanu, a za koje je potrebno samo vaše vrijeme i dobra volja

Literatura:

1. Dujmović Markusi, D., Rossetti-Bazdan, S. (2019). Književni vremeplov 1 ; čitanka za prvi razred gimnazije i četverogodišnjih strukovnih škola. Zagreb: Profil Klett d.o.o.

2. Hlača, N., Popović, P. (2009). Pravo djeteta na slobodu savjesti i vjeroispovjedi. Bogoslovska smotra, 79 (2), 275-303. Preuzeto 06.04.2020., s http:// hrcak.srce.hr/38168

Print Friendly, PDF & Email