Jutarnji list: “Vodeći stručnjaci: ‘Ili su sva djeca trebala u školu ili nastaviti online!'”

“Je li u interesu djece prepuštanje roditeljima odluke o povratku u školu, obaveza učitelja da paralelno provode nastavu online i u školi te organiziranje nastave prema uputama HZJZ-a, koje je, kako tvrde ravnatelji, nemoguće provesti, ili su na prvome mjestu ekonomski interesi, te kako će se sve to odraziti na djecu?”, zapitala se novinarka Ivanka Toma u temi objavljenoj u Jutarnjem listu 2. svibnja 2020. pod naslovom: “VODEĆI STRUČNJACI ZA JUTARNJI O ODLUCI MINISTARSTVA OBRAZOVANJA KOJA JE ZBUNILA MNOGE ‘Ili su sva djeca trebala u školu ili nastaviti online!’ Ravnateljica prof. dr. sc. Gordana Buljan Flander bila je sugovornica u temi:

“Pravobraniteljica za djecu Helenca Pirnat Dragičević jučer se oglasila i podsjetila da je još 24. travnja pozvala HZJZ da pravovremeno jasno definira konkretne mjere za zaštitu zdravlja djece s obzirom na opasnost od širenja zaraze.

Tom je prilikom iznijela stajalište da ovu školsku godinu i za najmlađe učenike treba završiti online nastavom, bez povratka u školske klupe, te o tome obavijestila Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Vladu i Nacionalni stožer civilne zaštite.

– Stajalište pravobraniteljice je kako činjenica da roditelji moraju ići na posao nije dovoljan razlog da se djecu i njihove obitelji izlaže dodatnome riziku, opterećenjima i nesigurnosti, tim prije što su odlukom Vlade RH već od 19. ožujka 2020. ustrojena dežurstva u slučaju da ne postoji druga mogućnost zbrinjavanja djece zaposlenih roditelja – podsjeća se na službenim stranicama dječje pravobraniteljice, uz nadu da će se upute HZJZ-a u potpunosti provoditi.

Pravo na zdravlje

Gordana Buljan Flander, klinička psihologinja i psihoterapeutkinja, ravnateljica Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba, ističe kako je zbunjujuće za roditelje kad im se daje odgovornost za odluku o slanju djece u školu u situaciji kada nemaju dovoljno informacija.

– Neprihvatljivo mi je da se traži odgovornost od nekoga kome nije omogućeno potpuno informirano donošenje odluka tako velike važnosti. U situaciji opće nesigurnosti koja se odražava na sve nas, i ova odgovornost na leđima roditelja pridonosi povećanju njihove nesigurnosti, nastavno na nesigurnost djece i osjećaj da se ne mogu pouzdati u snažno i jasno vodstvo – kaže Buljan Flander.

Slično razmišlja i psihologinja Marina Ajduković. – Treba voditi računa o kapacitetima ljudi za promjene. On je smanjen, a pogotovo za preuzimanje odgovornosti za ovako važne stvari. Roditelji preuzimaju prevelik teret odgovornosti za ono o čemu nisu dovoljno informirani – kaže Ajduković, uz napomenu kako roditelji nisu odlučivali niti o zatvaranju škola. Ovdje se radi o pravu djeteta na fizičko i mentalno zdravlje, i odluku o povratku djece u školu po njoj su trebali donijeti epidemiolozi zajedno sa stručnjacima za mentalno zdravlje i skinuti teret s roditelja.

– Najbolja opcija bi bila da su sva djeca u jednakom režimu – da nastavimo školsku godinu online, ili da se sva djeca vrate u školu i da to funkcionira kao zajednička odluka – kaže školska psihologinja i dekanica Filozofskog fakulteta Vesna Vlahović Štetić.

Dva sustava

Marina Ajduković ističe kako nije dobro ni to da imamo dva paralelna sustava. – Bila je mogućnost da školska godina ide do kraja online, a da se roditeljima koji neposredno rade omogući produženi boravak u školi – kaže Ajduković i pojašnjava da bi nastava išla online, a briga za djecu čiji roditelji moraju ići na posao organizirala bi se u boravku. Tako ne bismo imali dva paralelna sustava.

– Djeca čiji će učitelji biti angažirani u školi i nastavi na daljinu neće biti ravnopravna, a iz iskustva kolega u školama znamo da i njima donosi dodatno opterećenje i brigu te da će pasti kvaliteta rada ako moraju biti na dva mjesta u isto vrijeme. Ne zaboravimo da se učitelji moraju brinuti i o svom zdravlju uz djecu u učionici, a odgovornost da drže djecu na distanci, posebno za odgajatelje u vrtićima, preteška je i u praksi gotovo neizvediva – nastavlja Buljan Flander.

I Vlahović Štetić kaže da učitelji ne mogu svaki dan organizirati dvije vrste nastave jer to prelazi kapacitete radnog vremena i snage jednog čovjeka. Uz to se otvara problem ocjenjivanja. Učiteljima će teško biti ocijeniti djecu koja neće raditi po istim uvjetima, jednima će kod kuće pomagati roditelji, a drugi će biti na nastavi.

– Ne vidim zašto se inzistira na ocjenjivanju u ovoj situaciji. Škola za život trebala bi se prilagoditi životnoj situaciji. U vrijeme krize iskoristimo priliku da se u online nastavu uključe stručnjaci koji će olakšati djeci prilagodbu i nošenje sa stresom, a prema iskustvima naših pacijenata i kolega smatram da to dosad nije bilo dovoljno zastupljeno – zaključila je Buljan Flander.”

Izvor: Jutarnji list: https://www.jutarnji.hr/vijesti/obrazovanje/vodeci-strucnjaci-za-jutarnji-o-odluci-ministarstva-obrazovanja-koja-je-zbunila-mnoge-ili-su-sva-djeca-trebala-u-skolu-ili-nastaviti-online/10265590/

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email