Index.hr: “Maske u školama – više štete ili koristi?”

“S početkom nove školske godine uveden je niz mjera koje se tiču škola, no ona o kojoj se najviše govorilo jest obveza nošenja maski za sve učenike od petog razreda naviše. Ova odluka vrijedi u slučajevima kada se ne može postići razmak u učionici (jedan i pol metar od 5. do 8. razreda osnovne škole i 2 metra za srednje škole), no jasno je da se to ne može postići u značajnom broju škola pa je tako i obveza nošenja maski široko rasprostranjena kod školaraca. Nisu svi to prihvatili s odobravanjem. “, piše novinar Davor Tomšić u tekstu pod naslovom “Maske u školama – više štete ili koristi!”, objavljenom na Index.hr 13. rujna 2020. Stručni sugovornik u članku ispred Poliklinike bio je psiholog Krešimir Prijatelj:

“Dječji psiholog Krešimir Prijatelj iz Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba priča nam kakve su reakcije djece na prvi tjedan nošenja maski u školama.

“S možda najspecifičnijim početkom školske godine do sada, od djece imamo prilike čuti razna iskustva o nošenju zaštitnih maski za lice – neka djeca nemaju uopće problem s nošenjem maski jer im stvaraju dodatan osjećaj sigurnosti i osjećaj kontrole nad situacijom, dok se druga djeca zbog nošenja maski osjećaju zbunjeno, anksiozno ili prestrašeno, uglavnom zato što ne vide izraze lica svojih prijatelja i učitelja, ometaju ih u komunikaciji, a kod nekih nošenje maski može stvoriti osjećaj da svijet sam po sebi nije sigurno mjesto”, govori psiholog.

Pitali smo ga je li nošenje maski nešto čemu se djeca lako prilagođavaju ili nešto što im izaziva nekakvu nelagodu, stres ili nešto treće.

“Djeca će o maskama razmišljati slično kao i roditelji”

“Treba imati na umu kako će djeca kao i u većini drugih situacija razmišljati o zaštitnim maskama na sličan način kao njihovi roditelji ili skrbnici o čemu bi naravno mogla ovisiti i njihova prilagodba na nošenje zaštitnih maski, odnosno količina otpora prema istima. Bilo bi korisno da roditelji što ranije upoznaju djecu s pozitivnim stranama protektivnih maski za lice, u sigurnom i djetetu poznatom okruženju, da objasne kako staviti i skinuti masku a da što manje dodiruju lice rukama. Određenom broju djece bez obzira na roditeljske stavove sama ideja nošenja maske može biti odbojna jer ih maska „steže“ iza ušiju ili ih grebe i škaklja po licu što im može stvoriti osjećaj nelagode i iritabilnosti koji bi ukoliko potraje zbog obaveze nošenja maske u određenim okolnostima mogao dovesti do frustracije ili potencijalno stresa. U takvim situacijama važno je potruditi se pronaći ili napraviti masku koja će adekvatno pristajati djetetovom licu, a da mu ne opada ili da ga ne žulja ili stišće jer će ju tako manje osjetiti, rjeđe poželjeti skinuti s lica i manje dodirivati lice. Isto tako, korisno je dopustiti djeci da sami odaberu boju ili ukrase na maski koju će nositi, time će steći osjećaj kontrole i autonomije u ovoj situaciji”, kaže psiholog Krešimir Prijatelj.

Dodaje kako je prerano procijeniti kakvi su prvi učinci nošenja maski u školama te da neke škole ne prijavljuju probleme, dok u drugima ima problema.

“Djeci je sad izazovnije ostvarivati socijalni kontakt s vršnjacima, ali su svjesni pozitivnih implikacija nošenja maski”

“Potrebno je pričekati da prođe određeni period prilagodbe na novonastale uvjete i potom iz prve ruke provjeriti s učiteljima i stručnim suradnicima kakva je situacija u školama. Trenutno neke škole iznose kako nemaju problema s novim mjerama i preporukama, a u drugima se javljaju određene poteškoće oko nošenja maski. Zdravstvena kriza je veliki test za nas odrasle, a način na koji će djeca i mladi reagirati i ponašati se uvelike ovisi o našim reakcijama i načinu komunikacije s njima. Djeci može biti zaista teško ne vidjeti izraze lica druge djece u razredu, naročito ako su u pitanju osmjesi prijatelja i učitelja, a neki se znaju požaliti da ne razumiju baš najbolje kad im drugi učenici nešto govore zbog čega mogu biti zbunjeni, tako da je djeci kod nošenja zaštitnih maski uglavnom najizazovniji aspekt ostvarivanja socijalnih odnosa s vršnjacima. Pozitivnih implikacija nošenja maski uglavnom je svjestan i velik broj djece, koja su zaista u ovoj pandemiji položila test iz empatije. Naime, oni većinom iznose kako maske ne nose samo da zaštite sebe nego i svoje bližnje, uglavnom bake i djedove, ali i prijatelje koji su od prije bolesni”, kaže dječji psiholog.

Što je najveći problem djeci

Dodaje kako se jedan od problema u kontekstu nošenja maski kod djece o kojem se najviše govori uglavnom tiče nedovoljne informiranosti o ispravnom stavljanju i skidanju zaštitne maske i čestog dodirivanja maske prstima čime se smanjuje njezina protektivna uloga. Kaže kako se neka djeca neće lako prilagoditi novim uvjetima i da za to treba imati strpljenja.

“Djeci i mladima je najviše potrebno da odrasle osobe u njihovom životu, odnosno uz roditelje i učitelji i profesori imaju strpljenja i shvaćaju ih. Naime, neka djeca se ne mogu u jednom danu priviknuti na novonastale uvjete i to je normalno. Djeca uglavnom nisu imala iskustvo nošenja protektivnih maski i zato je važno da imamo na umu kako nekim učenicima nošenje maski može biti izazovno i potruditi se učiniti sve u našoj moći da im se period prilagodbe olakša”, naglašava Prijatelj.

“Važno je ne dizati paniku, ovo će proći kao i svi drugi izazovi u životu”

Ima poruku za sve učenike i roditelje u novonastaloj situaciji.

“Prije svega je važno ne dizati paniku. Naime, ako se mi odrasli ponašamo kao da radimo sve u svojoj moći da ostanemo zdravi i zaštitimo druge, djeca će to isto tako prihvatiti. Djeca najlakše prihvaćaju i usvajaju određena pravila ako vide da se istih pridržavaju i odrasli, poglavito članovi njihove uže obitelji. Osim što djeci trebamo pružiti pozitivan primjer, važno je i da u komunikaciji s njima budemo iskreni, optimistični i pokažemo razumijevanje za njihove osjećaje i strahove uslijed polaska ili povratka u školske klupe. Mislim da su današnji učenici veoma hrabri i da im ne nedostaje empatije, što smatram da bi im češće trebalo davati do znanja, a osim toga i djeci i odraslima bih poručio da će nas ova izazovna situacija ipak naučiti važnosti određenih životnih vrijednosti, a prije svega empatiji, solidarnosti i brizi jednih za druge, i da će proći baš kao i drugi izazovi u našim životima, možda ne sutra ili idući mjesec, ali proći će”, zaključuje psiholog. ”

Tekst u cijelosti pročitajte na Index.hr na linku: https://www.index.hr/vijesti/clanak/maske-u-skolama-vise-stete-ili-koristi/2211917.aspx?index_vid=1504

 

Print Friendly, PDF & Email