“POGLEDAJTE SVIJET IZ MOJIH CIPELA: Zašto je temperament važan?”novi je priručnik u izdanju Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba i Grada Zagreba. Napisale su ga socijalna pedagoginja Dora Kralj, klinička psihologinja Vlatka Križan i socijalna radnica Nikolina Škrlec, s namjerom da pomognu roditeljima i djeci na način da roditelji prepoznaju i njeguju posebnost svog djeteta, da se mogu “na trenutaj smjestiti u dječje cipele” kako bi osjetili dječji temperament, dječje osjećaje, nemir, tempo i energiju. Priručnik se posebno bavi vrlo osjetljvom, povučenom te aktivnom/distraktibilnom djecom, a objavljujemo ga u sklopu psiho-edukativne podrške roditeljima u vrijeme koronakrize, jer djeca “u tim cipelama” sklonija su intenzivnijim reakcijama na stres i traumu.
Priručnik u PDF-u možete preuzeti ovdje: POGLEDAJTE SVIJET IZ MOJIH CIPELA: Zašto je temperament važan? (PDF)
Dozvoljeno je preuzimanje, korištenje i prenošenje priručnika uz obavezno navođenje izvora: Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba i autorica: socijalna pedagoginja Dora Kralj, klinička psihologinja Vlatka Križan i socijalna radnica Nikolina Škrlec
IZ PRIRUČNIKA:
“Nema osobe koja se priprema na roditeljstvo, a da ne razmišlja i ne mašta o svome djetetu…Što kada se slika o djetetu s njegovim rođenjem promijeni, kada dijete pokazuje neke emocije i ponašanja s kojima se roditelji ne znaju nositi, ne razumiju ih te se u njima bude osjećaji bespomoćnosti, nemoći i krivnje?
Ovim priručnikom želimo polazeći od temperamenta predočiti posebnost i različitosti neke djece čiji nam se roditelji u kliničkoj praksi češće obraćaju za savjet, podršku u odgoju i daljnje smjernice u njihovom odnosu. Riječ je o vrlo osjetljivoj, povučenoj i motorički aktivnoj/distraktibilnoj djeci.
Željeli smo pobuditi neka nova razmišljanja u glavama čitatelja (roditelja i stručnjaka) te ponuditi neke nove mogućnosti i izbore u postupanjima spram njih, a mislili smo kako je najbolji put za to da ih na trenutak smjestimo u dječje cipele kako bi osjetili njihov temperament tj. njihove osjećaje, nemir, njihov tempo i njihovu energiju.
Važno je napomenuti i kako su ova djeca inače rizičnija za neprimjerene postupke odraslih. Taj rizik se povećava u stresnim periodima jer su djeca prilikom izloženosti stresnim i traumatskim iskustvima skloni intenziviranju svojih reakcija. Ako je, kao i u ovom periodu, stresoru izložena cijela obitelj, rizik se dodatno povećava.
Cilj nam je s jedne strane pomoći razumjeti strahove roditelja u svakodnevnim (i stresnim) situacijama, koji nekada budu puni krivnje i osjećaju se bespomoćno te pritom ne vide izlaz iz situacije, a s druge strane pomoći i djeci na način da roditelji prepoznaju i njeguju posebnost svog djeteta ”iz njegovih (djetetovih) cipela”, da je prihvate te da usporedno zavire u svoje procese, snage i resurse, a kako bi mogli biti zadovoljniji u svojoj ulozi.
Ako smo Vam pomogli vidjeti svijet njihovim očima, mislimo da možete biti ponosni i sretni radi toga jer to znači da će neko dijete koje će vas imati priliku upoznati ili vas poznaje već i dijeli neke trenutke s vama bez obzira u kojoj ulozi bili, imati sretniji dan, više puta biti nasmijano, ponosno nekom svojom osobinom i reakcijom te u konačnici biti zadovoljnije sobom.”
SADRŽAJ
- Uvod
- Temperament: Definicija temperamenta, Karakteristike temperamenta
- Dakle, isti smo ili ipak različiti?
- Vrlo osjetljivo dijete
- Povučeno dijete
- Aktivno/distraktibilno dijete
- Što očekuju od mene, a što ja mogu?
- Utjecaj roditelja na pozitivan socioemocionalni razvoj djeteta uz prihvaćanje njegovog temperamenta
- Zašto odrasli…
- Umjesto – recite
- Za kraj: Djeca “u tim cipelama” sklonija su intenzivnijim reakcijama na stres i traumu
- Pismo vrlo osjetljvog djeteta odraslima
- Pismo povučenog djeteta odraslima
- Pismo aktivnog/distraktibilnog djeteta odraslima
- Umjesto zaključka
- Literatura